18.8.08

En ny helgdag tack!

När jag kikade in hos Miljögården slog det mig en sak, vi har ju allsköns högtider som firas vid alla tidpunkter på året - men inte på hösten (näe, alla helgon räknas inte). Bilderna från Miljögården triggade igång min fantasi, vore det inte vackert att få ta in allt det höstvackra från trädgården och dekorera huset tillsammans med kulor av fattigmansilver, hundratals ljusstakar och annat vackert som bara kommer fram till jul. För dekorationer i silver och guld är ju fantastiskt vackert till höstfärger! Att dessutom få festa loss på säsongens bär och vilt skulle vara grädden på moset. Så vad tycker ni - är det inte dags för en "hösthögtid"!? Och vad ska den heta?!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker man ska införa den gamla hederligt svenska skördefesten igen! När alla bär är plockade, åkrarna är slagna och tröskade, rönnbären och svampen hänger i vackra girlanger och man kan frossa i allt som naturen gett. en gång i tiden fick man faktiskt ledigt för att bara festa loss. ;)

Anonym sa...

Vad sägs om Mickelsmäss?
(firas 29 september)

:-)

http://www.edu.linkoping.se/museum/mickelsmass.htm

rosenskära sa...

MYCKET bra förslag! Uppskattar alla orsaker att bryta vardagslunken. Skulle behövas något i slutet av oktober, när det är två månader kvar till jul.

Här hos oss firar vi allt, namnsdagar, dopdagar, början på lov och slut på lov.

/Lena (som har namnsdag idag!)

anna k. sa...

Hemma hos Lorei: Det var ju en toppenidé! Vi kanske kunde flytta på nationaldagen - att få fira vad landet ger oss vore ju underbart!

Michis: Ah, som norrlänning är jag ju inte så insatt i Mickelmäss - måste läsa på lite inser jag, tack för länken!!

Pethra: Visst vore det trevligt?! Skördefest namnet är noterat!

Rosenskära: Hurra på bemärkelsedagen rara Lena!! Jo, visst behöver man en liten högtid mellan sommaren och vintern!

Hem och Lycka sa...

Skördefest ser jag några har föreslagit och det lät ju jättebra! Låter supermysigt! kram

Brunkullan sa...

Skördefest! Ja...det måste ju återinföras på allvar!
Ska läsa på lite där tror jag!

Också vore ju september en bra månad!

Susanne

Stämningsfullt sa...

Joo absolut!! Vilken bra idé!

En inredoholic sa...

Ja absolut vilken bra idé!

Höstglöd
Lövräffsadagen
Skördetid


Underbart hade det väl varit men en vacker höstdag där man får vara ledig, rå om sig själv och sin trädgård. Eller få köpa nyskördade grönsaker i var och varannan hörna på stan, i byn och på torget.

Önskar dig en underbar dag.
Kram Jannice

Galleri Hönshuset sa...

Låter som en underbar idé, jag e med ;) Härliga bilder. Kram Pirre

Anonym sa...

Varför inte bara införa Thanksgiving? Att visa tacksamhet är väl bland det finaste man kan göra...

Anonym sa...

Hei og takk for en hærlig og inspirerende blogg!Fannt bloggadr.din i Lantliv bladet.Jeg bare må se igjennom hele blogen din,den er jo så fin!Vil gjerne få ønske deg velkommen inn i min bloggverden.Den er krydret med litt av hvert...

n o r d i n g å r d e n sa...

Helt enkelt jäkligt snyggt! Utnyttja det naturen har att erbjuda och mixa det med vackert skimrade ting. Och jag hakar på din nya tradition med höstfest! Egentligen inte ngt nytt men vi har liksom inget namn på det och i nutid firar vi inte men en riktig skördefest med mycket god mat med älgkött, kantareller, nyskördade goda grönsaker av alla de slag, flaggan i topp och lingonmouse och mycket rött vin: ) Jiipii!! Mari.

Vardagstugg sa...

Absolut borde vi ha en hösthögtidsdag! Skulle vara jättemysigt!

Trevlig kväll/Annelie

Anonym sa...

Skördefest först på hösten, när sommaarns sista sol fortfarande värmer pommeransgul och skön.

Sen tycker jag det borde finnas en vänhögtid någon gång under hösten, en dag då man äter ihop, värmer sig och mår väl. Detta borde dessutom sammanfalla med sista höstrustnnigen i trädgårdarna så kunde det vara en hel helg där man hjälpte varandra och måde bra tillsammans.

Som tredje hösthögtid vill jag ha en ljusfest, med värme, många levande ljus och mys... Lucia är så långt borta och vi behöver lite energi och ljus innan dess också.

Floras Kulle sa...

Min rara svärmor brukar bjuda in till "skördefest" på hösten, och dekorerar köket med pumpor, majskolvar och annat "höstigt". Men oj, nu såg jag i de andra kommentarerna, att jag inte var först med den idén... Så skördefest får det bli!

KRAM: Annette

P.S: Tack för hjälpen med photoshop-mallen i våras! Fick det inte att fungera då, men skall göra ett nytt försök... D.S.