3.6.08

Studentfest!

Tänk, det är 20 år sedan jag tog studenten i år - 20 ÅR!!
Bubbel och jordgubbar - ren och skär lyx!
Mustig chokladtårta mumsar vi ju på till bubblet! Ser inte den här SYNDIGT gott ut?!

Recept:
200 g mörk choklad, minst 50 % kakaohalt
250 g smör
2,5 dl socker
6 ägg
blåbär
hasselnötter

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Smörj en rund form med löstagbar botten. Smält choklad och smör i ett vattenbad (ställ en mindre kastrull i en större med kokande vatten, se till så att inget vatten kommer in i chokladblandningen). Ställ åt sidan för att svalna. Vispa äggvitor till ett hårt skum, tillsätt socker och sedan äggulor. Blanda ned chokladen i äggsmeten. Häll allt i kakformen och grädda i ca 50 min. Servera med blåbär eller andra bär och gärna lite hasselnötter.

Se fler festtips på Sköna Hem!
Alla bilder samt recept Sköna Hem

11 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Åh mums!
Tack för receptet!

anna k. sa...

Stämningsfullt: Jag ska tjata ordentligt på maken i helgen - har jag tur så kanske vi kan baka den här tårtan! Jo, jag måste ha mig en övervakare om jag ska göra något i köket, jo faktiskt :)

Tusenfröjd sa...

Den ser ju bara för god ut... måste absolut prova detta recept. Studenten... ja, det var ju inte igår:-) Ha en underbar kväll/ Liv

Kattfot sa...

Ser riktigt riktigt mumsigt ut! Chokladrecept får man aldrig för mycket av...inte choklad heller för den delen ;-)

anna k. sa...

Tusenfröjd: Näe, vad åren går va!

Kattfot: Verkligen inte, det är ett måste!

Les Cotrions sa...

Tusen takk Anna! You have a fantastic blog! Keep in touch! And send sunshine to Italy...it's raining! Can we link each other??
Ciao!

Vale

På min gatan i stan sa...

Det där ser grymt gott ut! :-)

Kram!!!

Anonym sa...

Hmmm.. 20 år.. ja herregud, det är det ju för mig med!! Mamma Mia!!
haha
kram!! ♥

Anonym sa...

Gratulerer med 20 års jubileet :) Nam nam den kaken og bubblet så veldig godt ut! :)
Kos deg masse og njut sommaren :)

Anonym sa...

Åh va smarrigt det ser ut. Tack för tipset! Kram Karin

anna k. sa...

Hoppas att ni har fått smaka lite choklad nu! Kram Ak