2.3.08

Hörn därhemma

Jag trodde det skulle vara ljust och bra fotoväder i dag. Men nej, dagsljuset har gömt sig bland gråa moln. Trots ljusbristen blev det några halvsuddiga bilder!

Farmors pelargoner sträcker sig mot dagsljuset.
Vi har de klassiska Ikea stolarna "Ögla" i köket. Det var O:s föräldrar som köpte dem i början av 70-talet. Är det någon som vet när de började komma i produktion? Ljusslingan runt tavlan är givetvis en Ikea det med!
Om ni tittar noga ser ni att vi har allt från Stora machoboken (?!) till Vredens Druvor i bokhyllan.
Hoppsan då, här var det en juldekoration kvar! Lövkorgen tjänar som tidningssamlare i köket.
Patina 1. Jag älskar när Gränsforskrukorna blir så här patinerade!
Patina 2. Vi fick en ny 5-armad ljusstake i bröllopspresent. Den hade en sån där ny och fin plätering som gjorde att den såg ut som en spegel. Det är så fuuult! Vi använde den en gång och det hamnade massor av stearin på foten. Jag satte ljusstaken under varmvattenkranen. All sterarin försvann inte, utan lade sig som ett tunt lager runt basen. Helt plötsligt såg ljusstaken ut att ha 100 år på nacken! Här ser du resultatet, något suddigt.
Här är ett experiment! Jag har aldrig lyckats få murgröna att överleva, de får ju alltid spinn. Men när jag fick syn på den här plantan var jag tvungen att slå till (på två stycken). Med kruka och båge är murgrönan nästan 60 cm hög. Genom bågen ser ni utsikten från vårt vardagsrum!

23 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

hej!
Åh så många fina bilder du visar idag!
Jag har också köpt mig ett par murgröna som jag ska försöka hålla liv i :) Köpte dock utan båge.... tänkte att om de överlever min behandling så kan jag köpa egna bågar sen :)
Så vackra krukor och ljusstake! Håller med om att det blir så fint när det ser gammalt och skavt ut.
Hoppas ni får en bra dag idag.
Kram!

snöstjärna sa...

Va roligt å se alla bilder från ert hem! Så vackert! Grått å tråkigt här med, å en massa snö!! *suck* Lyckas heller aldrig hålla murgrönor vid liv ... typiskt!

Anonym sa...

Fina bilder! :)

Jag klarar inte av att hålla murgröna vid liv ;)

n o r d i n g å r d e n sa...

Helt underbara bilder från ditt hem och så snyggt det är med böcker i färgordning! Mari.

Tee of Vinnord Cottage sa...

Må si jeg er inspirert av den farge-sorterte bokhyllen din!!! Det er noe jeg må prøve ut... ble veldig pent og ryddig!!!

På Norrgården sa...

Så mycket fint! Gillar verkligen din färgkoordinerade bokhylla! Ha en bra ny vecka! Kram Ida

Beas sa...

Åhhh...en hel lite gottepåse med bilder...jag tackar jag. :-)

Underbart vackra!

Murgrönebågen är sköra för angrepp, det vet jag också av erfarenhet...fast....de brukar inte hinna få spinn hos mig....de brukar ha torkat ut innan dess. ;-)

Kram Bea

Anonym sa...

Härligt med en välfylld bokhylla - min egen svämmar snart över.... *s*

Anonym sa...

HEJ!!

Du har ju så otroligt fint hemma, blir lite avis..som dom flesta ;-)

Kika gärna in på min nya webbshop med inredning. www.trendgruvan.se

Ha de gott!

Josefina

Anonym sa...

Njutarbilder!!

Och ett litet tips: Köp Provadopinnar och stoppa ner i murgrönekrukan direkt när du köpt den. Håller ohyra borta och ger samtidigt näring. Finns också som spray. Och innehåller inget otäckt gift. Bra va`!?

(Nä, jag har inte provision:-) )

~~L8

PS: Jag vill också ha pelargonplantor på tillväxt. Men mina ca sådär 30 pellisar frös när jag åkte på semester i höstas samtidigt som det blev frost här hemma...

Pulsatilla sa...

Eføy/murgrøna pleier å holde seg i live mye lenger hos meg når jeg passer på at den ikke tørker ut - legg en bit våt oasis (heter det det på svensk?) i bunn av potten så har den jevnerer tilgang på fuktighet.

Og Åh, nå fikk jeg lyst til å sortere bøkene på biblioteket vårt!

Skatan sa...

Good luck med murgrönan. Själv torkar jag alltid ut dem...

Ha en fin dag!

Tidsmästarinnan sa...

det var mysiga hörn du har!
jag håller som bäst på att ta kål på en murgröna *suck* (men det finns ju nya i affären!)
Kram
S

På min gatan i stan sa...

Vackra bilder!!! :-)

Kram Marre

Anonym sa...

Det är jättefint med krukor med patina. Och ljusstaken blev ju mycket finare :)

Anonym sa...

Kikar in och ser vad du har för dig..
Har varit så dålig på att hinna runt och hälsa på de senaste dagarna, sorry.. Får läsa ikapp lite nu istället. :)

Det ser ju ut på bilderna som du har ett riktigt ljust och fint dagsljus iallafall!
Jag klarar oftast inte helelr av murgröna hemma, inga långa perioder i alla fall..

kram!!

En inredoholic sa...

Underbar feng shui att sortera böckerna i färgordning :)

Ha en skön helg!
Jannice

Unknown sa...

mina murgrönor får också alltid spinn, frågade farbrorn i blomster affären och han sa att om man får det så är det med från början. tjohoo tänkte jag gick hem med en ny lång murgröna dock utan båge. satte den uppe på en hylla i köket där den fint fick hänga ner (ca 1.20m) och visst fick den också spinn sen. så nu blir det inga mer murgröner. tyvärr.
kram

Anonym sa...

Vilken utsikt ni har från fönstret! Hoppas du lyckas med dessa ståtliga exemplar av murgröna, jag får också alltid spinn på mina.

Anonym sa...

Jag har hört att man ska vattna murgröna underifrån, dvs låta dem "dricka" sig otörstiga i exempelvis diskbaljan eller lyfta upp växten ur ytterkrukan och hälla vatten densamma och sen ställa tillbaka murgrönan - vad jag minns så brukar de hålla sig rena från spinn längre då... Själv älskar jag murgröna men har ingen hemma just nu... Lycka till!

Anonym sa...

Åh så snyggt de var att sätta böckerna i färgkombination, måste leta snygga böcker med fina omslagsfärger nuuu!!!!!

Anonym sa...

Åh så snyggt de var att sätta böckerna i färgkombination, måste leta snygga böcker med fina omslagsfärger nuuu!!!!!

Marie sa...

Mina murgrönor växer som ogräs :) Vanlig grön såpa brukar jag spraya på om det ser ut som de börjar få spinn!