5.6.07

Jag behöver er hjälp!


Nu är semestern spikad, klappad och klar! En vecka har jag och O. tänkt susa runt i Skåne (och kanske Småland) på trädgård- och loppisutflykt. Eftersom genomfart genom Helsingborg knappt räknas när det gäller att ha besökt Skåne, behöver jag ER hjälp! Har du tips på roliga loppisar, trädgårdar m.m. så skriv gärna en rad eller gärna två! Om man nu har en blogg så varför inte be om riktig proffshjälp, det vill säga er, när det gäller att planera semestern :)!

Den underbara bilden kommer från Jeanne d´Arc Living. FAST, när det gäller Campanula så måste jag säga att det är en riktig skräpblomma. Den blommar vackert och sen... risar den ihop totalt. En diva utav mått!

Uppdatering 7/6: Det var väl det jag visste - ni är ju för underbara och kommer med så många härliga förslag! Hoppas fler än jag och Vildängel får lite uppslag om besök i Skåne!! Fler förslag emottages tacksamt! Oh, tre veckor kvar nu....

24 kommentarer:

Kristin sa...

Hej, vad kul att du kommer neråt i landet. Jag bor i Småland och här finns en hel del... nästan i varje kurva är det loppis (nåja, inte riktigt). Jag skrev ett inlägg om Öhr, där det finns superhärlig trädgårds-/inredningsaffär, lantcafé och delikatessaffär. Allt i mycket pittoresk miljö. Du kan läsa på min blogg, det skrev jag nu i juni så det är bara att scrolla neråt... ett par mil från Öhr har du ju Lammhult - här ligger Norrgavel (säljer i fabrikslokalen) bland annat. Det är ett avsteg från e4:an men att susa på motorväg är väl inte semester eller? ;-)

Hoppas ni får en bra sommar.

Hälsningar Kristin

anna k. sa...

Kristin: TACK för din fina kommentar och jag kikar bums in på din blogg!!!

Karlsborg rum och frukost sa...

Har följt din blogg så länge att jag inte kan motstå att bjud in dig och Oscar till vårt B&B, om inte så på en kopp kaffe om ni har vägarna förbi (eller varför inte frukost om ni är ute och kör redan i ottan ;-) ) (www.karlsbog.org, vi finns ca 13 km väster om Ystad)).

Ystad är ett måste om man inte varit mycket i Skåne tidigare. Har ni tur är ni i krokarna när det är crusing. Lokala Ystadsbor sitter då på jakten och äter medan hundratals läckra bilar susar förbi. Kustvägen mellan Ystad och Trelleborg är dessutom underbar. Du åker förbi Agdas (helmysig inredningsbutik i ett gammalt garage/lada) det är efter Agdas inte långt till Fridas Gård eller Stallet som ligger vid Vällinge.

Kör ni förbi Helsingborg igen BESÖK Sofiero. Ska själv dit nästa vecka för att se årets utställningar.

Oj, detta låter som jag var chef för Turistbyrån här nere ;-)

Hoppas du får många tips om vad som är värt att se i Skåne. Avslutningsvis vill jag säga: Göm inte Olof Viktors Bageri ! Deras saffranskorpor med choklad är de bästa jag någonsin ätit.

Anonym sa...

Oj, så svårt! Jag menar, det är så enkelt så det blir svårt! Finns ju massor att se ooch göra!

Skåne är ju fullt av till exempel en massa fina slott med vackra parker! Besök ett par! Ett slott som har en trevlig park med konst är Wannås slott i nordöstra skåne. Sofiero i Helsingborg har fin trädgård och Norrviken i Båstad också! Sen beror det ju på var i skåne ni tänker fara, men österlen är ju alltid vackert med loppisar, caféer, b&b, gallerier och en underbar natur! Hela skåne är i stort sett fyllt av en massa loppsar, caféer och antikbodar längs med vägarna! I alla fall på sommaren!

Skulle kunna hålla på och rabbla saker att se och göra hur länge som helst!

Sen måste jag slå ett slag för småland ändå! Med ljuvliga sjöar och vackra hus - om man bara kan se dem för alla träden vill säga..

Hoppas ni får en skön och vilsam semester här nere i söder! Välkomna :)
/Terese

MODERN COUNTRY sa...

å så gøy!! Jeg er ikke så veldig kjent i Sverige og skulle hatt hjelp selv jeg. Om 2 uker drar jeg og samboeren hjem til Norge på ferie og vi hadde tenkt å stoppe og overnatte et sted i Sverige på veien oppover. Du har ikke en ide til meg du som er Svensk?
Ha en god natt gumman, nå skal jeg sova :) zzz

Anonym sa...

Helt rätt har du ang blomman, fast den är ljuvlig att ha ute på altanen/balkongen. Det gör inte lika mycket om den skräpar ner där. Men vacker är den!! :-)

Anonym sa...

Får jag följa med? ;)
Låter som en underbar plan! G och jag är inne på något liknande, men vi har kuskat runt i Skåne ett antal varv så vi ska nog åka västerut. Jag har knappt varit i Halland och jag är lite sugen på släta stenhällar och salta stänk:)
Bästa "Loppisen" på Österlen ligger i
Gladsax och heter Karosseriet.

hebo.house sa...

Hej,
låter spännande. Själv är jag från Halland men är ofta i Skåne och där finns massor av roliga loppisar och mysiga inredningsaffärer. Jag tycker inte du ska missa Mölle och Möllekrukmakeri. Där finns även en butik utanför Viken som heter Gula Huset som har både gammalt och nytt. Är du i Helsingborg bör du besöka butikerna Tvål och Staken & Veken som ligger intill varandra.

Ett annat tips som är Marie, som jag stötte på när jag gjorde ett reportage om inredningsintresserade personer. Hon säljer charmigt slitna möbler och lantliga prylar i sitt stall strax utanför Helsingborg. Har skickat dig en länk till sidan tidigare, om du eller någon annan är intresserad så kan jag skicka den igen.

Hoppas ni får en härlig semester!
Hälsn.
Patrik

Hannele på Hisingen sa...

Blåklockor är min favorit, du har presis missat Trädgårdsrundan i Skåne, du kan söka adresser där, ha en riktigt trevlig Sveriges nationaldag.

Anonym sa...

http://www.loppmarknader.se/index.php

http://www.antikviteter.net/loppis.htm


Om du reser neråt Småland finns ju Östregårds Antik i Moheda 2,5 mil nordväst om Växjö. Jättestort (blir större nu i sommar) ställe med allt tänkbart i loppisväg; möbler, porslin, böcker, textil, gamla kläder och skor (inte så mycket dock). I 50-60-talshörnan har jag fyndat mängder! Prisvärt jämfört med antikaffärerna runt Davidshall i Malmö som i och för sig har fina saker men en prislapp därefter. Om du tittar förbi Moheda, passa på och fika på Öhrs Lantcafé, supermysigt och gott fika/lunch i gammeldags miljö.(man kan nog ringa Växjö kommun och be om vägbeskrivning och tel.nr till ställena...


Östregårds Antik i Moheda utanför Växjö är helt suveränt. Var med i Antikrundan förra året. Men har absolut inga Antikrundan priser. Det mesta är väldigt billigt. Det är bara öppet på söndagar mellan 12-18. På samma väg har även ett nytt ställe öppnats men där har jag inte varit än.
/monica

Elzie sa...

Jag har varit på det nya stället som MOnica nämner och de har inte så mycket saker där. Men det kanske kommer.
Själv är jag visserligen från Småland, men kan inte låta bli att rekommendera WEibulls trädgårdsanläggning. Den ligger bortåt Österlen och där var helt fantastiskt att gå - ensam! Gubben satt i bilen tillsammans med barnbarnet och läste tidningar *s*.
Ha det så gott.
Kram Elzie

Anonym sa...

Hej!
Jag är en av dina anonyma läsare. Och jag läser alltid med stort nöje! Jag får massor av inspiration från dig.
Härligt med en 1 vecka i Skåne. Själv är jag lycklig ägare till ett fritidshus på vackra Bjärehalvön.
Förutom Norrvikens Trädgårdar i Båstad och Sofiero i Helsingborg får ni absolut INTE missa Apotekarens Trädgård i Simrishamn. Kolla på www.apotekarns.com.
Ett annat fantastiskt fint ställe är Löddeköpinge Plantskola (www.loddekopingeplantskola.com). Speciellt om man gillar gräs.
Hoppas ni får en fantastisk vecka!

Susanne sa...

Vilka fina tips du har fått! Har inget direkt tips. Vi ska resa lite i Skåne men mest i Danmark någon vecka i sommar då gubbens släkt bor i Helsingborg och i Danmark. Ska bli underbart! Hoppas er resa bli kanon!
Ha det gott!

Moodboardwithflowers sa...

Jag bor i Helsingborg... jag rekomenderar Sofiero såklart. Finns bilder i min blogg www.mildamaranger.blogspot.com!

Tips på butiker i Helsingborg:

Emilias textil och inredning
Night and day
Bohaget
Norreport (i hamnen)
Citron och timjan (utanför stan)
Staken och Veken
Tvål
Stil och stämning

Annars kan jag tipsa om

http://www.slottstalletsmobler.se/

Fler butiker i Skåne

Malmö:

ILVA (Danska Ikea)
Fideli & konungen
Sprudla
Mischmasch

och så Fridas Gård som ligger i Trelleborg...

♥ Pia... sa...

Hej..ja jag är ju inte från skåne ...men du har en fin sida...hoppas du får många roliga svar om loppis och så...ha det så gott..PIA

Anonym sa...

Jag har inga tips - men planer på att kanske "tjuva" några av de tips du får eftersom vi ska på bilsemester åt det hållet till i sommar. :)

anna k. sa...

Enhemmafrusdag: Åh, jag tackar jag! Vi hade tänkt oss att övernatta en natt eller två på b&b så klart att vi kommer förbi! Tack för de fina tipsen kära du!

Bagateller: Wannås slott, Sofiero och Österlen är antecknat! Jag ser verkligen fram emot att få upptäcka lite mer av vad "down south" har att erbjuda!

Modern Country: Ah, hem till Norge?! Hm, kanske du har fått några tips här? Annars så slår jag ju gärna ett slag för ett sommarfint Stockholm!!

Liza: Jo, det är ju det som är problemet - den är såå ljuvlig och sen sååå ful. Men man får väl passa på att njuta så länge den håller sig fin!

Anneli: Men gud ja, jag kunde ju ha frågat dig - du är ju van Skåne resenär! Loppisen är antecknad och ja, ni får gärna följa med bak på släpet!!! :D

Patrik: Tack för ditt mejl!! Jag har tänkt att göra ett litet inlägg om Marie - och ditt program, jättebra (hm, vart tog tiden vägen??)!!!! Dags för rix sändning om du frågar mig! Mölle åker upp på listan!

Hannele: Tack för tipset, jag ska kika in där! Hoppas du fick dig en glad och fin nationaldag!

Monica: Östregårds Antik it is!!! Låter jättespännande och som sagt, billigt är ju gott! Tack för de fina tipsen!

elzeste: Weibulls? Jag har hört om den anläggningen, tack för att du påminde mig!! Hälsa gubben din!

Eva: Åh, tack raring! Apotekarens Trädgård och den i Löddeköping åker upp på listan!!! Låter spännande!

Susanne: Eller hur! Det är ju toppen med blogg när det är dags för semester :) Hoppas du får en kanonsemester du med!

Terese: Puss, puss, puss - du vet hur man gör en flicka glad!!! Undrar vad O. kommer att tycka om det här då - shopping är han så där lagom road av :)! Du är en pärla!

Pia: Ja du, jag börjar fundera på om man kan krångla sig i från släkten lite tidigare så man hinner med allt :) Toppenförlag och idéer!

Vildängel: Klart du ska tjuva så det står härliga till! Jag hoppas fler än du och jag har fått lite tips på vad man ska göra i Skåne!!

Lily of the valley sa...

Nästa helg, 15-17/6 är det Blomsterfestival i Pildammsparken. Årets tema är KÄRLEK.

Kolla Malmös hemsida. www.malmo.se

Löddeköpinge plantskola rekommenderar även jag. De har ett eget litet krukmakeri där de tillverkar sina egna krukor, som även finns till försäljning.
Killen som gör så snygga krukor och bl a fågelbad heter Jonte Schlenz. Han och några andra från plantskolan medverkar även på Blomsterfestivalen.

Weibulls ligger i Hammenhög.

Hur länge ska du vara i Skåne????

Kram
Lily :D

Anonym sa...

Om ni skall åka söderut till skåne vill jag tipsa om "Söderåsens Nationalpark"... bokskog med massa vandringsleder, i en helt fantastisk miljö... man tappar andan!och bara tanken att ådellövskogarna är relativt ovanliga blir man så betagen av denna vackra skog! Ni blir inte besvikna!

Anonym sa...

Hej, Om du är i Kristianstad Åhus trakten får du inte missa Stallet en jätteloppis i en gammal lada som ligger vid Everöd. En annan härlig butik man inte skall missa är Prästbostället som har trevliga lantliga inredningsprylar för hemmet och trädgården. De ligger i Skeppaslöv www.prästbostallet.se
Hälsningar Ajan

Lina sa...

Hej Lina heter jag och bor i Höör som ligger mitt i skåne. Håller på att renovera ett 1800tals torp där... är för jämnan ute och letar inspiration i mina hemtrakter och vill dela med mig av lite trädgårdsinspiration. kolla www.mandelmann.se, ser inte mycket ut på sidan men är väldigt trevligt i verkligheten. riktigt lantligt och bohemiskt. Längs hela österlen ligger massor med små cafeer och loppisar så det är bara att ta en tur. Ystad är ett måsteoch deras affär levande hem som ligger bakom mariakyrkan. En annan trädgård jag kan rekommendera är tirups örtagård med ett underbart fik och fin fin trädgård strax utanför Lund. Annars är Kivik min favorit. Nere i hamnen ligger kullerstensgator mad massor med fina hus och trädgårdar...det är bara att vandra där och sörpla i sig stämningen och kanske ta ett dopp i havet. Kolla in min sida www.familjenochdetrodahuset.blogspot.com.
MVh Lina

Cornelias Corner sa...

Hej hopp! Hamnade här på din sida och såg att du sökte loppistips. Öhr, såg jag någon tipsat om. Missa inte det! Och loppisen sidan om är gigantisk. Kommer du till Jönköping så är Stallqvarn ett måste. Trevlig semester!

Anonym sa...

Hej!

Jag har hus i Kåseberga (som du måste besöka för utsikten från backarna över sjön och Ales stenar) Österlen är ett utmärkt val om man vill gå på loppis och i inredingas och antikaffärer. Jag har inte haft sommarsemester än så jag vet vad som är på gång, men jag vågar ändå ge några tips:

Antikhandlarföreningen engeln har en karta med adresser till antikaffärer på Österlen, www.engelen.org

Om man är intresserad av porslin och glas finns det en fin antikaffär på vänster sida långt upp på Storgatan i Simrishamn.Det kan vara det som är Essell Antik på Engelens lista.

Mitt i Löderup finns Antikboden Lövet, www.prylbod.se. Fina saker och välbevarade gamla textilier, agdynor t.ex. till bra priser.

Loppis i Gröna ladan mellan Ingelstorp och Löderup, www.mobeldepan.se

Matzner & Matzner, design och galleri i Hagestad.

Det är auktioner då och då i Mariedal, Hammenhög och Tomelilla Auktionshall, t.ex.

Antikvariatet Mitt i byn i Ingelstorp är mysigt.
http://www.mittibyn.se/
(Det fanns en inredningsbutik nära, men jag vet inte om den är kvar.)

Weibulls i Hammenhögs har ingen idéträdgård längre, men är trevligt ändå om man gillar växter. Turistbyrån i Ystad har information om trädgårdar, både privata och öppna.

I Ystadstrakten fikar man gott på bokkaféet i Ystad eller på Bo Viktors , känt och dyrt, men det är prisvärt och gott.

Ett annat tips är att åka längs kustvägen och straxt söder om Skillinge finns en skylt mot Örnahusen. Där finns ett litet hembageri, väldigt okonventionellt, som säljer hembakat bröd billigt.

Puh! Nu förmår jag inte mer just nu, men jag ska återkomma till din sida. Den är trevlig!

Hälsningar Marija

Anonym sa...

Hej, landade på din sida på jakt efter balkonginredningstips. Jag ser att din skåneresa redan är till ända, men vill ändå passa på att tipsa om Jakriborg - ett nytt bostadsområde i gammal stil, med helt sagolika inredningsdetaljer. Det kanske kommer fler skåneresor ...