18.5.07

Farmor

Min farmor var sömmerska och jag vet inte hur många timmar som jag tillbringat med henne i hennes syrum. Det var nåt tryggt över det där rummet med nålar på golvet och en torr doft av krita och dammiga tyger. Och inte minst tystnaden, som endast bröts av hennes uråldriga Singermaskin som jag redan då tyckte var hopplöst omodern*. Det här var under 70-talet så var många av farmors tygrullar hade hysteriska färger och möster. Det är en känsla av farmor som gör att Amy Butlers färgsprakande mönster och design känns... hemma på nåt sätt!

*För två år sedan satt jag i farmors syrum och grinade. Jag sydde på min brudklänning. Det enda som var underbart med den upplevelsen (för jag kan inte sy) var att upptäcka vilken maskin hennes Singer är! Den är mer avancerad än många av dagens hypermorderna maskiner.

11 kommentarer:

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Oj , vilka härliga färger och mönster !
Jag sydde oxå min brudklänning på en Singer ,min mormors .Som då var över trettio år gammal , men som du säger väldigt avancerad ändå .
Tyvärr står den bland grovsoparna i dag *snyftar*.
Ha det så bra !

anna k. sa...

Lotta: Vad lustigt, jag tänkte faktiskt skriva en rad om hur lyckliga de som har sin Singer kvar... för det finns nog inte såå många kvar! Hoppas du hade det lättare än mig med klänningen!!

Anonym sa...

Vilka härliga tyger och kreationer! :)

anna k. sa...

Signe: Visst blir man glad?! Jag älskar bilden på hatten - farmor hade några likadana som hon sytt!

Anonym sa...

Jisses vad tjusigt och fantastiskt, framför allt den stora bagen och klänningen i två mönster.

Super!

Anne sa...

Nå ble jeg litt på gråten gitt...
Tanken på at du sydde din brudekjole der din farmor også jobbet....(vel sentimental)Enn om hun kunnet sy den sammen med deg.Det hadde hun sikkert elsket.
Vakre kjoler og detaljer.
Skrev faktisk også om brudekjole i går.

Lotten sa...

Vilka härliga tyger och mönster - jag blir lycklig när jag ser sådana! Kan man köpa dom någonstans?

Jag tog förresten ett mönster till en sådan solhatt sist på IKEA ;-) Hoppas att det blir någon gjord innan sommaren!

anna k. sa...

Evap: Som "väskoman" instämmer jag helt och fullt!

Anemone: Om farmor hade varit med mig (hon gick tyvärr bort våren året innan vi gifte oss) hade jag utan tvivel inte gråtit. Hon hade älskat att få sy mig en vacker klänning. För min skulle hon verkligen rynkat på näsan åt! Men hon skulle nog gett tummen upp för min idiotiska tanke "att hur svårt kan det vara"?!

Lotten: Jag fastnade mest för Amy Butlers underbara bilder så jag lusläste inte sajten. Kika in så kanske du kan hitta någon info på vart man kan köpa tygerna!?

En sån där solhatt är ju supersnygg så det är klart att du måste sy dig en!

Anonym sa...

Jeg synes de smykkene som er laget i stoff, altså perler tvunnet og bundet inne i stoff, er sååå lekkert!
Nydelige bilder, nydelige klær ja :) ha en fin lørdag

purple area sa...

Ursnyggt, härliga tyger, vackra bilder!

fingerspitz sa...

Så härliga bilder, jag får sån lust att sy vacka hattar och väskor till mig själv.