9.2.07

Stora fötters dilemma

Jag och maken ska gå på dop i morgon. Det är faktiskt mitt första dop, om man bortser från mitt eget när jag konfirmerade mig. Nåja, det ska bli spännande att få se, speciellt som man i Stockholmsområdet "bankar ihop" så många dop som möjligt på samma gång för att hinna med. Vi kommer alltså att få bevittna 5 stycken gallskrikande småttingar i krusidulliga dopklänningar. Nu till problemet; jag måste hitta skor - vilket är en smärre katastrof när man är begåvad med farmors fötter. Breda 42:or är inte kul att hitta skor åt. Men, lite hoppfull blev jag allt när jag såg att Gudrun Sjödèn har de här fina svarta mockaskorna i *trumvirvel* storlek 42!!

Håll tummarna för mig på min skojakt - och ha en underbar helg!!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, fem stycken dop på samma gång, det har jag nog aldrig hört talas om. :)
Jättkul att G.S. har fått in snygga skor i lite större storlekar. Själv har jag det omvända problemet, små breda fötter, så oftast glappar jag omkring i några storlekar för stora. Ha en trevlig helg!

anna k. sa...

Nina: Jag blev lika förvånad som du när jag hörde om "massdopen". Men spännande blir det :D! Att det ska vara så bökigt för oss som inte har "normala" fötter att hitta nåt som passar - skärpning någon!

Anonym sa...

Hoppas du lyckas hitta de perfekta skorna! Trevlig helg :)

anna k. sa...

Ljuvligt hemma: Åh, det gör jag med, ha det så gott du med!

Agata sa...

Fast en fördel med stora fötter är att det är ganska enkelt att hitta fina skor på rea. Som 41:a köper jag nästan aldrig skor till ordinarie pris, utan väntar in reorna, och gör klipp!

Karin sa...

Har varit med min mamma (som också har 42) många gånger genom åren och letat skor så jag känner igen problemet! Kul att GS fått in en del. Här i Göteborg brukar Jerns (finns väl i tex Sthlm också?) ha en del snyggt...

Var på dop (4 samtidigt) i höstas och det fungerade jättebra. De som skulle döpas vara så snälla och tysta - värre var det med alla andra barn som var med i kyrkan! ;-)

Trevlig helg!

Anonym sa...

Hej! du har en trevlig blogg som jag läser varje vecka- tack för all inspiration du ger. Jag själv har näst intill 43 i storlek och handlar helst på Jerns på Sveavägen- där har de pumps till 48! Hatar att handla skor så det är skönt att veta vart jag ska gå...

MVH Karin

anna k. sa...

Agata: Mm, du har helt rätt i det. Men när jag inte kunde pressa in labbarna i ett par 41:or längre så var det ju slut på det roliga tyvärr. Det är ju tråkigt nog så få fabrikanter som gör större damstorlekar :(

Karin A: Jo, nog finns väl Jerns i sthlm med?! Tackar för tipset, ska genast kolla!

Hi,hi medföljande barn PÅ dopet - de hade jag inte tänkt på! Det här ska bli spännande :D!

Karin: JAAA! Härligt att det finns en butik för oss med storfötter :D - tack till dig och Karin A för tipset!! Och tack för dina fina ord om bloggen!

A sa...

Har inte heller hört talas om dop av flera på en gång. Skorna såg jättesöta ut! Men du som bor i Sveriges bästa shoppingstad måste ju ha ett bra utbud av skoaffärer ändå, hoppas du hittar nårra bra! Trevlig helg och ha det så kul på dopet! :D

Anonym sa...

Kör långklänning så syns inte skorna! :)
Skämt åsido, skor är inte ett enkelt kapitel. Jag har i och för sig rätt små fossingar, men ack så känsliga.
Får skavsår av sömmarna på nya strumpor, måste likon gå in dem. Gissa då hur det är med nya skor??
Nu önskar jag dig och dihn O en helt underbar helg och jag hoppas att dop, skoinköp och allt annat löser sig.
Kram på dig vännen!

anna k. sa...

Anna: He,he - visst har jag hela shoppingutbudet runt knuten, men vad hjälper det när man är så lat och bekväm som jag :D! Jag HATAR att gå i sko och klädaffärer så det är så jobbigt när man MÅSTE ge sig iväg! Var faktiskt i väg på Jerns i Solna. Men det var inget som föll mig på läppen direkt.

Får se om den i stan har nåt mer att bjuda på!! Kram och trevlig helg på dig!

Moi sa...

Jo det där med skor är ett jobbigt kapitel om man har annorlunda fötter än alla skofabrikanters förebilder och "provdockor".
Jag vill dessutom att mina skor ska vara snygga att ha på sig, samtidigt som de är bekväma, hållbara och inte hutlöst dyra. Förstår inte att det ska vara så svårt att hitta passande skor ibland.

Moi sa...

Glömde säga att jag hittade din sida av en slump och blev kvar här ett tag. Du har en trevlig blogg.

Önskar dig en riktigt trevlig helg och ett underbart dop. Att det är flera som döps samtidigt har inte jag sett som ett problem på de dop jag varit på (ungefär 7 st). Det är inte bara i stockholm de gör så. Även i Uppland, Västmanland och Dalarna förekommer det.

Anonym sa...

Hej!
Tror detta är min första kommentar här, men är ofta och hälsar på =0)
Har samma problem, 42:or är ingen lek att hitta fina skor till. Jag kan lyckas trycka ner fötterna i 41:or ibland och då är lyckan total.
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Jag har stora fötter. Tips på skor i Stockholm,
- Assezories (stor reservation för stavningen) i Farsta centrum, har en del roliga skor till storlek 42.
- Jerns skosalonger
- Wedins har numera upp till 42
- King size på Tegnergatan

Den första var en överraskning, glitter och paljetter till mina fötter. Vågen! För mig med stora fötter är det nästan ett tvång att köpa om jag hittar...

anna k. sa...

Moi: Det är alltid lika kul med nya bekantskaper - roligt att du gillar bloggen! Så "massdop" är vanliga?! Att inte kyrkan drar ut på det roliga - det verkar ju vara lite knapert med besöken nuförtiden - nåja, det lär säkert finnas någon praktisk orsak bakom det hela!


Vera: Kul att du kikade in och sa hej!! Mm, jag kan komma undan med att pressa ner fossingarna i 41:or - ibland, men attans såna skavsår jag får innan man gått in dem :(.

Paula: Puss - du är härmed utnämd till fru Annas personliga skofe!! Tack för de suveräna tipsen, som jag absolut ska kolla upp SNART!! Kram på dig!

Anonym sa...

Hej alla med små, stora, breda fötter... Kan tipsa om en ny sida som heter www.sizes-for-you.com. Här finns länkar till företag som säljer skor och kläder online till storfotade, småfotade, bredfotade, långa personer, korta personer, storvuxna personer... Hoppas att något tips här kan vara av värde!