16.2.07

Duka fint till dop!

Jag fick ett mycket rart mejl av Pernilla som efterlyste lite inpiration till dopet som de ska ha i början av mars "...vi är väl inne på pappersdukar och kycklingsallad & tårta men med lite piff kanske det kan bli festligt det med?" Och självklart kan det bli festligt med enkla och små medel!! Med våren och enkelhet i tankarna skulle jag göra så här:

Leta bland hyllor och skåp efter vackra glasburkar som du kan använda som vaser, ljuslyktor går lika bra! Om det är tomt i skåpen kan man fynda på loppis eller på närmsta Ikea för en billig penning. Ställ glaskärlen i små grupper längs med bordet. Det är fint med tre eller fem tillsammans.

Eftersom dopet ska vara på våren skulle jag satsa på härliga lökväxter för jag tycker att de förknippas med återfödelse, växtkraft och hopp om något vackert som ska kommma! Mina favoriter är:

- Iris - Pärlhyacint - Narciss

Andra fina förslag är Gerbera, och krysantemum som är hållbar och finns i de flesta färger.

Köp ett några krukor med exempelvis narcisser och knipsa av och ställ i glaskärlen (se bilden ovan för inspiration). Det är oftast mycket prisvärt att köpa ett antal krukor än färdiga snittbuntar.

Sen skulle jag strunta i pappersduken och satsa på vita linnedukar. Om man inte har själv kanske du har någon släktning eller bekant som har? Hör också med kyrkan om de har dukar och porslin att låna ut. En annan detalj som gör festen lite festliga är givetvis riktiga linneservetter! Det sätter genast lite lyxpiff på en enkel dukning! Gör fina servettringar av exempelvis en slinga björkris!

Det var några tankar om själva blommorna och dukningen. Givetvis måste det ju till ljus så det kommer ett litet inlägg om ljus som kan passa till!

Bidra gärna med mer tips och idéer på hur man kan göra en enkel dopfest till en härlig och minnesvärd fest! Hur gjorde du/ni?

Bilder från: Isabella Smith och Flowerbud


9 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt fint!! Ska se om jag kan få till ngt likande... appropå längtan till sommaren så har jag nu lagt upp några bilder på vad som växer på Torpet på bloggen.... Det växte otroligt bra i somras, trots torkan.

Vintage House sa...

Vad glad man blir av att se alla härliga färger och blommor. Har nyligen upptäck hur roligt det är att göra det lilla extra när man dukar..
Ha en mysig helg!
Sandra

n o r d i n g å r d e n sa...

Visst är det bara ljuvligt med blommor och planera dukning! Sådanat älskar jag! Fina blombilder du hade! Just så där med vaser brukar jag göra, har en bra glasvas där flaskorna liksom sitter ihop, ska visa den ngn gång...håller med dig, hellre linneduk än duk i papper...de är inte roliga..

W&W form sa...

oj va fint! Jag funderar på att ta en tur och köpa lite blommor i morgon. Man blir så glad av dem!
Trevlig helg!
Kram

anna k. sa...

Sara: Gör gärna något du med, Pernilla tar nog tacksamt emot fler tips! Jag kikar in och ser vad som växte på torpet i sommras!

Snuffie: Visst känner man att det spirar ända ner i tårna :D ? Här hemma kör vi med den enkla varianten massor och åter massor av tända ljus när det är dags för middag. Gör vem som helst glad en trist dag! Hoppas du får en toppenhelg Snuffie!

Guldkant på livet: Tackar, tackar! Visst är det tacksamt att gruppera ihop små vaser och sticka i de blommor man har till hands?! Linnedukar rocks!!!

MyMolly: Gör det, en garanterad humörhöjare, jag lovar! Trevlig helg på dig med!

Sofia sa...

Håller med om att skippa pappersdukarna. Vi köpte vita lakan på Hemtex, och i mitten på bordet hade vi löparen Linjal från Klässbols Linneväveri i ljusblått, och små vaser med blommor ungefär som du visade. Istället för papperstallrikar köpte vi fint gammalt (och ibland naggat) porslin på loppisar för 1-5kr/st. Vinglas från IKEA är nästan lika billigt som plastglas, i alla fall om man tänker ha fest mer än en gång. Blev hur fint som helst. Länk till löparen:
http://www.klassbols.se/produktdet.asp?Typ=5&ProduktID=%2010

Anonym sa...

Måste bara få fråga vad du har anv för typsnitt i din "blåa rubriktext"....
Gillade den skarpt!!!

Anonym sa...

Hej
Vad härliga bilder,
älskar ju blommor:)
Ha, det bra
/S

anna k. sa...

Limaliv: Tack för din toppenkommentar!!!!

Vella: Ska kolla upp det!

Sublim D: Mmm, de sätter lite krydda på livet!