13.9.06

Drömcykeln


När jag var liten var min farmors syster Göta min stora idol. Hon bodde i Stockholm och var en sån frisk och spännande fläkt att varje tillfälle med henne blev till ett äventyr! Hon var en dam som äääälskade prylar, så när hon gick bort fanns hur mycket som helst som skulle gås igenom. Eftersom hon inte hade några barn, fick familjen gå igenom allt och ta det som vi ville ha som minne efter henne. Mitt i den enorma röran så står den där, skinande röd och inte med en repa. Götas cykel från ett tidigt 30-tal. Till och med lädersitsen var intakt och hela skapelsen var komplett med en tjusig registreringsskylt på den bakre stänkskärmen. Den ville jag ha!! Tyvärr hade en kusin till pappa tingat cykeln så den gick mig förbi. Men minnet av hennes cykel finns kvar hos mig, och om jag bara blundar, kan jag se hur filmstjärnevackra Göta vred huvudena ur led på alla pojkar som hon svichade förbi! Hon var en stjärna i alla bemärkelser!

/Anna

Engelska firman Pashley har fantastiska cyklar! Någon som vill importera kanske?! Tack alla ni för alla kommentarer och jag skäms lite för att jag inte haft tid att svara. Jag utlovar bot och bättring - tack gullungar!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar cykel. För några år sedan letade alla jag kände efter gamla cyklar på loppisar. Man skulle måla den i dalablåfärg och sedan måla prästkragar på dem. Fina blev dem!

Anonym sa...

Ruggigt bra cykel!
Min kille är på jakt efter ett par cyklar till oss för att vi ska ut och röra på oss mer. Men han letar efter såna där snabba, fula saker med tretusen växlar. Blää. Mer tantcykel!

A sa...

Jättehärlig cykel! Min tantcykel, vitmålad och lite smårisig blev stulen när vi precis flyttat till stan. Suck! Men en såndär skulle man inte tacka nej till. Vacker är bara förnamnet.

anna k. sa...

Lina: Du det lät som en fin "trend" måste jag säga!! Används de fortfarande?!

Speja: Är det inte otroligt att man måste leta sig utanför landets gränser för att hitta fina cyklar? Bara i Danmark ser man massor av cyklar i den här stilen. Spejsade cyklar i neonfärger är inte riktigt min grej måste jag erkänna. De blir dessutom snodda hela tiden :(

I nöd och lust: Föreslå en tandem!! Jag har cyklat runt i Kalmar en gång på en sån och det var tokroligt kul!!

Anna: Är det priserna på cyklar som gör att folk snor dem hela tiden eller är vi bara väldans klåfringriga av oss??? Har själv drabbats av ett antal stölder, det är verkligen skittrist!!

Anonym sa...

Halleluja!! vilken fin cyckel. Min pappa hade en svart med ballongdäck som jag fick åka på ramen när jag var liten, så nu kan du räkna ut hur gammal jag är.