30.4.06

Picknick under korkeken

Pappa har åkt hem för den här gången. Vi pratade om sommaren, om vi ska åka upp (till honom), vad vi ska göra. Vi kanske skulle åka upp på Getberget och käka picknick? säger pappa. Det fick mig att tänka på min bardoms picknick. För mig innebär fortfarande en picknick, kladdig kärnmjölkslimpa med ost, i en plastpåse. Den eventuellt varma drycken i en sirapsflaska, tryggt nedstoppad i en raggsocka!

Termosar var alldeles för dyra och bräckliga för mina små barnhänder att hantera. Sirapsflaskan är tydligen något som många i min generation (uppvuxna på 70-talet) kommer ihåg med värme och fascination!

Som vuxen vill jag ha en klassisk picknick i min franska korg, goa ostar, hembakt lantbröd och kall öl och frukt till efterrätt! Den ska jag avnjuta på en rödrutig duk under min egna lilla "korkek"!

Gud, vad jag längtar till sommaren!

/Anna

Den tjusiga picknickkorgen kommer från Jeanne D'arc Living Dessutom hyllar jag (och kanske även du?) kungen på hans 60-års dag här!

5 kommentarer:

Hulda sa...

Du er ikke alene om å lengte etter sommeren! Piknikk er koselig, sammen med familien eller venner. Fin kurv på bildet.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Alltid sirapsflaska!

anna k. sa...

Linda: så du kommer ihåg :)!! Visst blir man lite glad över att tänka på denna smarta, men lite tokroliga idé!?

Hulda: Visst är korgen fin! Jag har en liknande som jag fick i bröllopspresent, i knallrosa plast! Kitchig och kul!

Jaa, fram för mer sommar!

Anonym sa...

Det där med sirapsflaskan var något helt nytt för mig... det kanske aldig blev nån hit i Skellefteå...
Men en liten pick-nick med den korgen skulle ju inte sitta helt fel.
Har du nån bild på din korg i plast?
Det vore kul att se:)

anna k. sa...

Nä, jag har faktiskt ingen bild på korgen. Den åkte snabbt ner i källaren, maken hatade den.

Meen, lita på att den kommer upp när värmen kommer krypande! Ska verligen ta en bild, jag gillar den och speciellt allt kul som kom med i korgen!